PERMAINAN TRADISIONAL GIM-GIMAN UNTUK PENGUATAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Heri Setiawan Pendidikan Dasar FIPP Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia, Indonesia https://orcid.org/0000-0002-2456-4797
  • Styo Mahendra Wasita Aji Pendidikan Dasar FIPP Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.38040/jeleduc.v1i1.961

Abstract

The aim of writing this article is to analyze the various character values contained in game games. Therefore, in this paper we discuss the potential for implementing games to strengthen the character values of elementary school students. The method for writing this article uses a literature review. Various literature related to the topic of discussion, namely character education, traditional games, and various character values in traditional games. This step was carried out to review the curriculum, legal basis, and research literature from various open access journal sources such as Sinta, ERIC, Google Scholar and then analyzed and synthesized so that a study could be taken that formulated various potential character values in traditional games. The analysis results show that, as a traditional game, games also have various character values. The following describes some of the values contained in games, namely: cooperation, leadership, mutual respect, sportsmanship, responsibility, discipline (obeying the rules), economic values, and togetherness.

References

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Burhaein, E. (2017). Aktivitas permainan tradisional berbasis neurosainslearning sebagai pendidikan karakter bagi anak tunalaras. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 3(1), 55-68.

Dalmeri, M. (2014). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter (Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating for Character). Al-Ulum, 14 (1).

Dewayani, S. (2018). Panduan praktis implementasi penguatan pendidikan karakter berbasis kelas. Jakarta: Pusat Analisis dan Sinkronisasi Kebijakan.

Dewi, K. Y. F., & Yaniasti, N. L. (2016). Pendidikan karakter melalui permainan tradisional anak. Daiwi Widya, 3(3), 1-9.

Dewi, K. Y. F., & Yaniasti, N. L. (2016). Pendidikan karakter melalui permainan tradisional anak. Daiwi Widya, 3(3), 1-9.

Mahendra, A. (2008). Permainan anak dan aktivitas ritmik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Mantasiah., Bachtiar, M. Y., & Herman. (2018). Permainan Tradisional Dalam Era Globalisasi: Menumbuhkembangkan Kemampuan Anak Usia Dini. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Masita, M., & Ihwan, I. (2019). Permainan Tradisional Mbojo-Bima Tutu Kali Ku Ma.. Ma.. Untuk Menstimulasi Ketrampilan Sosial Anak Usia Dini. PELANGI: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 1(1), 53-82.

Mulyani, N. (2016). Super asyik permainan tradisional anak Indonesia. Bandung: Diva Press.

Nugrahastuti, E., Pupitaningtyas, E., Puspitasari, M., & Salimi, M. (2016, August). Nilai-nilai karakter pada permainan tradisional. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Pattipeilohy, M., Jazuli, M., Rohidi, T. R., & Sunarto, S. (2022, September). Peran Pemerintah, Seniman dan Komunitas Seni dalam Pengembangan Kota Ambon Sebagai Kota Kreatif Musik. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 5, No. 1, pp. 666-672).

Pranata, D. Y. (2019). Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Melalui Permainan Tradisional Englolibaba Biskuit. In SEMINAR NASIONAL PGSD UNIMED (Vol. 2, No. 1, pp. 1-6).

Purwanti, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Permainan Tradisional Congklak (TK Dharma Wanita Kedunggalar Ngawi Tahun Ajaran 2018/2019). Journal of Modern Early Childhood Education, 1(01), 48-58.

Santoso, A. B., & Asfury, N. B. (2015). Keefektifan Media Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sd N Bumi 2. JURNAL MITRA SWARA GANESHA, 2(1).

Saputra, S. Y. (2017). Permainan tradisional vs permainan modern dalam penanaman nilai karakter di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1).

Shofyatun, A. R., & Nirmala, B. (2018). Permainan Tradisional Sebagai Upaya Menstimulasi Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Education Journal of Indonesia, 1(2), 31-38.

Sriyahani, Y., Kuryanto, M. S., & Rondli, W. S. (2022). Pendidikan Karakter melalui Permainan Tradisional di Desa Sitimulyo. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4416-4423.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter?. Jurnal Pendidikan Karakter, I (1).

Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019). Penguatan pendidikan karakter di SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(8), 1113-1119.

Sukmayadi, T. (2016). Penguatan Pendidikan Karakter di SD Melalui Permainan Tradisional. In Prosiding Seminar Nasional “Optimalisasi Active Learning dan Character Building dalam Meningkatkan Daya Saing Bangsa di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) (pp. 123-130).

Tedjasaputra, M.S. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta: PT. Grasindo.

Downloads

Published

2024-07-12

How to Cite

Setiawan, H., & Aji, S. M. W. (2024). PERMAINAN TRADISIONAL GIM-GIMAN UNTUK PENGUATAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR. Journal of Elementary Education, 1(1), 9–19. https://doi.org/10.38040/jeleduc.v1i1.961

Issue

Section

Articles

Citation Check