THE EFFECT OF RECOGNIZING STUDENTS' LEARNING STYLES TO MINIMIZE DIFFICULTIES IN LEARNING
Abstract
This research is motivated by the lack of recognition and understanding of teachers, students, and parents regarding various types of student learning styles. In addition, this research also aims to provide knowledge about the effect of learning style recognition on learning achievement to teachers, students, and even parents. The research method used is a literature study in which the author examines various journals, books, articles, theses, and previous studies on the influence of learning styles and learning difficulties. Based on the results of this study, it can be concluded that the efforts that can be made by teachers, students, and parents in recognizing learning styles have a big influence on improving student achievement.
References
Sinaga, A. P. B., Harleni, S., & Sanimah, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pokok Bahasan Bangun Datar di Era Covid-19 Siswakelas VI SDNegeri 050656 Stabat. Jurnal Serunai Matematika, 13(2), 99-106.
Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).
Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fikri, R. S. (2020). Belajar Cara Belajar. Kepustakaan PopulerGramedia
Hafizha, D., Ananda, R., & Aprinawati, I. (2022). Analisis Pemahaman Guru Terhadap Gaya Belajar Siswa di SDN 020 Ridan Permai. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(1), 25-33.
Hamidah, H., & Kusuma, J. (2020). Edukasi Guru Tentang Implementasi Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring Di Era New Normal. MATAPPA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 149-156.
Heryyanti, D. A., Tanzeh, A., & Masrokan, P. (2021). Pengaruh Gaya, Minat, Kebiasaan dan Lingkungan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Era New Normal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3935-3945.
Laksana, D. N. L. (2019). Kesulitan belajar anak dengan gaya belajar yang berbeda dalam menghadapi pembelajaran 4.0 serta strategi yang digunakan. Dalam DNL Laksana. Pembelajaran di era big data dalam berbagai kondisi belajar (hal. 1-16). Serang: CV. AA. Rizky.
Marpaung, J. (2015). Pengaruh gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 2(2). https://doi.org/10.33373/kop.v2i2. 302
Melinia, S., Saputra, H. H., & Oktaviyanti, I. (2019). Identifikasi faktor-faktor penyebab kesulitan belajar pada keterampilan membaca pemahaman. Journal of Classroom Action Research, 1(1), 158-163. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i3. 2039
Asriyanti, F. D., & Janah, L. A. (2019). Analisis gaya belajar ditinjau dari hasil belajar siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(2), 183-187.
Putri, R. A., Magdalena, I., Fauziah, A., & Azizah, F. N. (2021). Pengaruh gaya belajar terhadap pembelajaran siswa sekolah dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157-163.
Rahmah, N. L. (2022). Analisis gaya belajar siswa pada pebelajaran IPA kelas IV SD. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(1), 9-14.
Saputri, F. I. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditori, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Bejajar Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 3(01), 25-36.
Pratiwi, B. N., & Royanto, L. R. (2020). Mindset dan task value: Dapatkah memprediksi kinerja siswa Sekolah Dasar (SD) pada bidang matematika? Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 9(1), 35-50.
Pratiwi, B. N., & Royanto, L. R. (2020). Mindset dan task value: Dapatkah memprediksi kinerja siswa Sekolah Dasar (SD) pada bidang matematika?. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 9(1), 35-50.
Suryani, Y. E. (2010). Kesulitan belajar. Magistra, 22(73), 33.
Widianti, T., Kusdaryani, W., & Lestari, F. W. (2022). HUBUNGAN KESULITAN BELAJAR DENGAN GAYA BELAJAR SELAMA PANDEMI COVID-19 PADA PESERTA DIDIK KELAS XI IPS SMA N 1 BANJARHARJO BREBES TAHUN PELAJARAN 2021/2022. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 305-317.
Widayanti, F. D. (2013). The importance of knowing student learning styles in classroom learning activities. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1), 7-21.