Strategi Diferensiasi pada Pelayanan Kepuasan Pasien Pratama Rawat Inap Muhammadiyah Parengan

Adi Lukman Hakim, Rizky Wahyudha Rosiawan

Abstract


Introduction/Main Objectives: Differentiation strategy is a marketing strategy that provides its own value that is different from competitors in order to increase customer satisfaction. Background Problems: Researchers want to know how much influence the differentiation strategy has on patient satisfaction at the Muhammadiyah Inpatient Primary Clinic Parengan, Maduran, Lamongan. The purpose of this study was to determine the differentiation strategy at the Muhammadiyah Parengan Inpatient Pratama Clinic. Novelty: The current study highlights the indicators of differentiation strategy which include: products, services, personnel, distribution channels, and image. In addition, another distinguishing element is a descriptive analytical research approach, to find out the variables that strengthen or weaken in producing the right strategy. Research Methods: This research was conducted at the Muhammadiyah Inpatient Primary Clinic, Parengan. The sample was selected using the simple technique with purposive sampling, while the analysis used classical assumptions and multiple regression. Finding/Results: Research shows that differentiation strategy has an influence on patient satisfaction at the Muhammadiyah inpatient primary clinic in Parengan, Maduran, Lamongan.


Full Text:

PDF

References


Alma dan Buchari. (2007). Manajeman Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta. Kotler, P., Kevinlane, K. (2007). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: PT Indeks

Kotler, P., Kevinlane, K. (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi Ketiga Belas. Jilid Pertama. Jakarta: Erlangga.

Sigit, Soehardi. (1999). Pengantar Metologi Penelitian Sosial-Bisnis-Manajeman. Edisi Pertama. Fakultas

Ekonomi Universitas Sarjanawijaya Tamansiswa. Singarimbun, M. (1995). Metode Penelitian Survei. Jakarta: LP3S.

STIE Muhammadiyah Paciran.( 2019). Pedoman Penulisan Skripsi & Proposal

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis: pendekatan Kuantitatis, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Cetakan 22. Bandung: Alfabeta. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Cetakan 23. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. (2004). PEMASARAN JASA. Malang: Bayumedia.

Tjiptono, Fandy. (2008). STRATEGI BISNIS. Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, Fandy. (2015). STRATEGI PEMASARAN. Edisi Keempat. Yogyakarta: Andi.

Defi. (2017). Pengaruh Strategi Diferensiasi Terhadap Loyalitas Pelanggan (Study Kasus Toko Buku Zanafa) Metropolitan City Pekanbaru

Lestari. (2005). Analisis Strategi Diferensiasi Yang Mempengaruhi Keunggulan Bersaing dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pemasaran (Study Kasus TELKOMFlexi Classy Divre IV Jawa Tengah dan DIY)

Raisha. (2015). Pengaruh Strategi Diferensiasi Terhadap Kepuasan Konsumen Hotel Jatra Pekanbaru

Reski. (2016). Pengaruh Diferensiasi Produk dan Citra Merek Smartphon Samsung Terhadap Kepuasan Konsumen di Kota Makassar.

Riama Desy Hotmauli Sibuea & Meyzi Heriyanto. (2017). Pengaruh Strategi Diferensiasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Industri Jasa Pengiriman (kasus PT.Pos Indonesia cabang Pekanbaru).

Chirtoper Lovelock & Lauren K Wright. Pengertian pemasaran jasa Dikutip pada 21 Januari dari https://Akutansilengkap.com/pemasaran/pengertian-karakteristik/serta-strategi-pemasaran-jasa/.

Indikator Kepuasan Dikutip pada 20 Januari 2018 dari https//etalasepustaka.blogspot.com/2016/08/pengertian-indikator-kepuasan-pelanggan-menurut-para- ahli.html?m=1

Kepuasan Konsumen. Dikutip pada 7 Februari 2018 dari https://rocketmanajemen.com/apa-itu-konsep-kepuasan-pelanggan/.

Konsep pemasaran jasa. Dikutip pada 7 Februari 2018 dari https://slideshere.net/mobile/phikanetizens/makalah-strategi-diferensiasi.

Kurtz (2008). Pengertian strategi pemasaran. Dikutip pada 20 Januari 2018 dari http://www.maxmanroe.com/vid/marketing/pengertian-strategi-pemasaranhtml.

Paul, Guiltinan. Pengertian strategi pemasaran. Dikutip pada 21 Januari 2018 dari https://www.aanwijzing.com/2018/05/pengertian-strategi-pemasaran-menurut-ahli-dan-tujuan-strategi s-strategi-pemasaran.html?=m.

Kotler, Philip (2007). Pengertian strategi pemasaran kotletr philip. Dikutip pada 20 Januari 2018 dari http://www.sarjanaku.com/2013/04/pengertianstrategipemasaran.definisi.html?=1


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Lamongan

Jl. Raya Plalangan-Plosowahyu Km. 3 Kabupaten Lamongan Jawa Timur, Kode Pos 62218

 --------------------------------------------------------------------------------------

Journal Economics, Management, and Business Research is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. © All rights reserved 2020. Journal Economics, Management, and Business Research